Hent hjem din Black Friday-investering
Black Friday nærmer seg med stormskritt. Men hvordan skal du få størst mulig utbytte av investeringene dine? Her får du seks tips til hvordan du kan vurdere resultatene fra Black Friday med tanke på å øke salget.
Før Black Friday legges det ned enorme mengder tid og ressurser på å lage annonser og drive markedsføring av bedriftens nettside for å maksimere salget. Men hva kan du gjøre for å skape merverdi og få tilbake mer av investeringene, også i tiden etter Black Friday?
Hvis du bare fokuserer på forberedelsene til Black Friday, er det fare for at du ikke ser personene bak tallene og ikke får valuta for de dataene du har betalt for. Gjennom å analysere ulike typer kundedata som kommer inn i løpet av Black Friday, kan du få innsikt i hva som er bedriftens mest verdifulle kundesegment samt viktig kunnskap om din egen markedsføring. Hvis du analyserer kampanjen og drar nytte av det du har lært, kan du med stor sannsynlighet øke salget for resten av året.
Begynn med å spørre deg selv hva som var målet med Black Friday-kampanjen. Var det å øke salget, øke kunnskapen om bedriften eller kanskje øke lønnsomheten? Dette ligger til grunn for hvilke KPI-er det er viktigst for ditt selskap å måle og analysere i etterkant.
Seks tips til hvordan du analyserer resultatene fra Black Friday:
- Hvilke produkter solgte du mest av? Kan du reklamere for disse på andre måter enn bare i forbindelse med Black Friday?
- Undersøk hvilke kunder som var mest tilbøyelige til å foreta et gjenkjøp. Gjennom å analysere adferden deres kan du finne informasjon du kan bruke for å få flere til å foreta gjenkjøp.
- Hvordan så adferden ut på Black Friday? Var det mange kunder som brukte søkefeltet på nettsiden din for å finne et spesifikt produkt, men som ikke kjøpte noe? Analyser hva de søkte på og sørg for at neste person som søker etter samme produkt, ikke forlater siden tomhendt.
- Hvordan tålte nettsiden den økte belastningen? Hastigheten er kritisk og er nødt til å leve opp til forbrukernes høye forventninger, slik at det ikke fører til tapt inntekt i form av tapt salg.
- Kan du se et mønster når det gjelder hvilke produkter som ble solgt sammen? Øk bedriftens kryssalg ytterligere ved å markedsføre disse produktene sammen.
- Hvordan måler du innsatsen din? Dette burde du helst ha tenkt på allerede før kampanjen, men husk at det alltid er viktig å finne ut hvilke KPI-er som er viktige, sett ett mål for hver KPI og følg opp.
Men viktigst av alt …
Å måle noe er bedre enn å ikke måle noe som helst. Har du ikke hjelpemidlene, tiden eller kompetansen til å gjøre alt på en gang, legg listen litt lavere og mål det du kan. Lykke til!
Vil du ha råd og tips om hvordan du får full valuta for din Black Friday investering, nøl ikke med å kontakte våre eksperter nedenfor.